Harris, Angel L., Kids Don't Want to Fail: Oppositional Culture and the Black-White Achievement Gap, (2011)

Kids Don't Want to Fail: Oppositional Culture and the Black-White Achievement Gap

Kids Don't Want to Fail: Oppositional Culture and the Black-White Achievement Gap

1. Introduction to Oppositional Culture
2. Discrimination and Barriers: Basis for Black Cynicism toward Schooling
3. Origins of Youth Perceptions of Opportunity and Academic Investment
4. Effects of Youth Perceptions of Opportunity on Academic Achievement
5. Racial Differences in Academic Orientation of Youth
6. Should Blacks Become Raceless to Improve Achievement?
7. Shifting the Focus Away from Culture and toward Prior Skills
8. Does Marginalization Equal Resistance to Schooling? A Class-Based Analysis
9. Refocusing Understanding of Racial Differences in Academic Outcomes

この本の目的は、「対抗文化理論」("oppositional culture theory")を検証することである。この理論は、研究者やメディアの間で広く受け入れられているが、十分なデータを用いて、この理論のコアの部分が実証されているとはいえない。この理論は、白人と黒人の間の学業達成のギャップ(achievement gap)を説明する妥当性のある理論だろうか。
これまで何となく信じられてきた理論を、きちんと代表性のあるデータを用いて検証する、というのが筆者の方針。
結果として、「対抗文化理論」は黒人と白人の間のギャップを説明しないことを示す。