Goldthorpe, John H., "Back to Class and Status: Or Why a Sociological View of Social Inequality Should Be Reasserted", (2012)

Goldthorpe, John H., 2012, "Back to Class and Status: Or Why a Sociological View of Social Inequality Should Be Reasserted", Revista Espanola de Investigaciones Sociologicas, Issue 137, p201-215.

Of late, issues of social inequality have assumed a new political centrality in many western societies. However, in much discussion of these issues, sociological approaches to the analysis of social inequality have been disregarded, especially in the work of economists and epidemiologists. The main features of the sociological approach are the emphasis given to inequality in a relational rather than a merely attributional sense, and to the distinction between social class and social status as two qualitatively different forms of social stratification. Two cases serve to illustrate the limitations and dangers that result from neglecting the conceptual and empirical work undertaken by sociologists: the study of intergenerational social mobility by economists and the study of the consequences of social inequality for health and related social problems by epidemiologists.


最近、多くの西欧社会において、社会不平等の問題が中心的な政治的話題になっている。しかしながら、これらの問題における議論のなかでは、特に経済学者と疫学者の仕事において、社会的不平等の分析に対する社会学的アプローチは軽視されている。社会学的アプローチの主要な特徴は、単に帰属的な意味ではなく、関係における不平等を強調することであり、社会階層の質的に異なる2つの形態である社会階級と社会的身分の区別を強調することである。2つの事例を挙げ、社会学者によってなされてきた概念的・経験的仕事を無視することによって生じる限界と危険性を説明する。その事例とは、経済学者による世代間の社会移動の研究と、疫学者による健康や関連する社会的問題に対する社会的不平等の影響に関する研究である。